ТОП новини


"ЯКБИ ФІЛАРЕТУ ДОЗВОЛИЛИ ПІТИ З ОБ’ЄДНАВЧОГО СОБОРУ – ВІН БИ ПРОГРАВ", — МИТРОПОЛИТ МАКАРІЙ (МАЛЕТИЧ)

224419082019Митрополит Макарій (Малетич)— керівник однієї з двох Церков, які повністю увійшли до ПЦУ. Він був Предстоятелем Церкви, він відмовився від владних амбіцій і не намагався перетягнути ковдру влади на себе.

В інтерв’ю він розповідає про теперішню ситуацію в ПЦУ, про переходи громад Московського патріархату, про роль іноземних дипломатів у процесі автокефалії, про спекуляції навколо хіротоній УАПЦ та про деякі закулісні деталі Об’єднавчого собору.

Про внутрішню єдність в ПЦУ та переходи парафій

— Як Ви на цей момент оцінюєте процес становлення ПЦУ? Чи є конфлікти, чи йде нормальний процес розвитку? У нас продовжується процес об’єднання? Чи закінчилось на приєднанні якомусь, і далі все загальмувалось.

— Становлення Православної Церкви України і досі знаходиться в процесі. Дякуючи Його Всесвятості Вселенському Патріарху Варфоломію та Священному Синоду Константинопольского Патріархату, ПЦУ утворилася в результаті об’єднання двох Церков – УПЦ КП і УАПЦ, і приєдналися два єпископи з УПЦ МП – владики Симеон та Олександр. Якщо не було би результату об’єднання двох Церков та благословення і рішення Його Всесвятості про визнання помісної Української Православної Церкви – можливо, не було би і об’єднання. Я пояснюю, чому: тому що Патріарх Філарет ніколи би не згодився на якусь іншу назву, окрім Київського Патріархату.

Я вважаю, що розподіл між ПЦУ і УПЦ МП – явище тимчасове. І я би не сказав, що є розподіл. Є 75 відсотків українців, які визначились, і хочуть помісної Православної Церкви. Але вони очікують. Їх стримують різні російські наклепи чи нісенітниці, їх стримують священники. ПЦУ треба не переманювати, а працювати, зустрічатись зі священнослужителями, і все буде гаразд.

— Може, тут сама технологія неправильна, коли збирається громада, вони вирішують перейти до ПЦУ, починають перереєстрацію, потім виникає конфлікт зі священником, потім громада розколюється, починаються бійки… Може, щось в самому підході поміняти? Тобто, спочатку переговори якісь мають проводитись?

— Я думаю, що то неправильно. Я на Синоді казав Блаженнішому Епіфанію, до владик Священного Синоду, що не потрібно там працювати через когось, щоби ділити парафії. Нам треба працювати так зі священнослужителями, щоби в єдності переходили. Ото буде удар для Російської Православної Церкви. І така праця повинна бути – щира, відкрита.

— Але священників Московського патріархату же щось стримує. Може, це страх перед їхнім єпархіальним архиєреєм, може, це якась фінансова залежність?

— Мені пригадується 1989 рік. На першому зібранні Івана Пашулі було десь біля 15 священників (львівська парафія Петра і Павла першою оголосила 19 серпня 1989 р. про вихід з РПЦ та перехід до відродженої УАПЦ – прим. ред.) А коли митрофорний протоєрей Володимир Ярема (майбутній Патріарх УАПЦ Димитрій – прим. ред.) сказав: «Ось, я перший крок зробив з Петропавлівською громадою, але тепер підтримайте ви, щоб результат був». І з оцих 15 священників підписалися 6. І було так, що один священник брав ручку, а другий відняв у нього ручку з руки і каже: «Не робіть того!». Інші потім йшли до тих шести священників, хто були готові (підписатися під переходом до УАПЦ – прим. ред.), й казали їм: «Не робіть цього». Я то бачив, і мені особисто про це розповідали.

Але ж то була Російська Церква! А тепер є помісна незалежна Церква. І Ви знаєте, і в політиці, і тим більше у Церкві, мало є відважних людей, – і то трагедія України.

— Може, тоді краще не поспішати перереєстровувати статути, а спочатку досягти консенсусу, і вже не буде приводу для єпархіального архиєрея Московського патріархату привозити тітушок? Тобто, якщо вся громада за перехід до ПЦУ, і священник тоді каже: «Ну, все, я не можу бути з вами, йдіть вже і перереєстровуйтесь». У нас в чому проблема: почали бліц-крігом робити ці перереєстрації, і потім виникли конфлікти.

— То помилка. Я би тим, хто це робив, радив би більше цього не робити. А працювати не тільки зі священниками, а й з архиєреями. Але тут треба покорити свою гордість. Вона не повинна бути у священнослужителів, але на превеликий жаль, вона існує, і має на нас великий вплив.

Хоч ще не дало плодів, але, може, ще дасть. Я з Софронієм (митрополитом УПЦ МП — ред.) багато раз зустрічався…

— І як Ви оцінюєте його автокефальність? Вона удавана чи щира? Що його стримувало особисто? Філарет? Так Філарет вже як фактор відійшов.

— Я думаю, що, може, він ще очікує. Бо крісло Патріарха Філарета ще стоїть в Синоді…(посміхається – ред.). Але я розмовляв з іншими архиєреями (УПЦ МП – прим. ред.), – я не горда людина, і мені подобалась їхня розмова, їхня відкритість. І я думаю, що упорядкується все, стане на свої місця у помісній українській Церкві. А в цей період трошки затишшя.

— Це нормально?

— Нормально. Не треба говорити, що вже спинилося. Це буде продовжуватися. Я це відчуваю. Так само як я відчував в 1989 році, коли я підписувався серед тих 6 священників (про перехід з РПЦ до УАПЦ – прим. ред.), моя совість підказувала, що це недаремно, що я доживу до незалежної Церкви. Не знав, що я стану архиєреєм і предстоятелем, того не знав і не сподівався.

— Ми почали говорити про фактор Філарета. Чи є це загроза єдності всередині ПЦУ?

— Я думаю, що колишньому Патріарху Філарету не вдасться розколоти ПЦУ. Вже не 1992 рік, коли вважали, що він жертва Російської Православної Церкви. З однієї сторони, був прекрасний колишній ідеолог комуністичної партії перший президент Кравчук. Якщо б не було його підтримки, можливо, нічого б і не вийшло з Філаретом. З другої сторони, конфлікти в самій УАПЦ. Священникам набридли ці конфлікти, а вони були, це не можна скривати (це сприяло їхньому переходу до Київського Патріархату – прим. ред.). А от сьогодні і єпископат, і духовенство, і українське суспільство вже прагнуть єдиної, міцної, сильної помісної Православної Церкви, якій необхідно прямувати шляхом утвердження і розбудови.

— Але поки існують дві паралельні юрисдикції. Це в часі нормально?

— Нормально. Ось раніше Ви питали про перерозподіл парафій. Я гадаю, що ніякого перерозподілу немає. І я казав, що 75 процентів, і це дає опитування, було за томос і визнання. А може і більше. Це ті, хто зараз і в ПЦУ, і в УПЦ МП. Але я повторююсь, є очікування. І є ті, що вже визначились, і я думаю, що якщо ПЦУ буде в єдності, не будуть створюватись конфлікти — буде результат.

— Тобто, фактор Філарета вже відійшов?

— Вже нічого не буде.

— Владиці Філарету закидають, що він вдягається в патріарший куколь, іменує себе досі патріархом, служить досі з двома панагіями. Я дивилася фотографії з богослужінь, Ви служите з однією панагією і хрестом. Це була якась вимога до Вас?

— Я особисто сказав це на Синоді: «Ваша Святість! Коли ми були керівниками Церков, хоч я і не можу себе з Вами рівняти, але я це зробив. Мені це ані Синод не казав, ані новий Предстоятель не пропонував, я сам зробив. Після собору, на перше богослужіння, я вернув панагію і став рядовим архиєреєм ПЦУ. Чому Ви не можете зараз це зробити? Надіти митрополичий клобук і стати гарним радником свого учня. Чому, скажіть?». Він так подивився і каже: «Є таке прислів’я на російській мові: «Федот, да не тот». А я кажу: «Хоч не тот Федот, але гріш тому Федоту, якщо він не має покори».

— Фактично Константинополь поставив Філарета перед фактом, що треба іншу схему керівництва, а не ту, яку він планував? Взагалі, коли у квітні 2018 року Петро Порошенко почав цей процес, для Філарета це була несподіванка? Він і інтерв’ю давав дуже провокативні, що він буде завжди патріархом. Таке було враження, що він трошки не був готовий до того, що процес піде стрімко.

— Так. Він не був готовий. Це підтвердилось на соборі 15 грудня 2018 року, що він не готовий був до того, і не готовий був змінити назву. Перші особи держави обіцяли бути гарантами наших інтересів та не допустити поглинання нас Філаретом. Але потім змінилась тактика, може, то була і порада Вселенської патріархії. Після святкування 1030-ліття Хрещення Русі ситуація стала мінятись. Вже йшла розмова не за гарантії, а за те, як би взагалі все це довести до кінця. Йшла розмова про нейтрального керівника, духовного провідника цієї Церкви.

— Так його обманули чи не обманули?

— Я думаю, що ні. Я не знаю, я не можу свідчити, тому що екзархи, і владика Емануїл, коли приїжджав, нас одразу не збирали. То я не можу сказати, обманули чи не обманули. Але я не знаю, що обіцяли вищі керівники влади йому – мені нічого не обіцяли. І я нічого не вимагав. Тому не треба було нічого обіцяти. Просто (владиці Філарету — прим. ред.) зняти кукіль, і стати сірим кардиналом.

— А чому Ви довгий час не здавали статут УАПЦ на ліквідацію? Це від Філарета теж залежало? Побоювання, недовіра?

— Так. Ту недовіру я вже бачив. Це було очевидно, що колишній Патріарх Філарет перед об’єднанням 15 грудня 2018 року поставив чимало вимог. Разом з єпископатом не спішили йти на собор. І пішли тільки через 3 години – це скривали, але так було – коли його всі умови були виконані. Я тільки тоді зрозумів, що у нього було бажання зірвати проведення собору, а також бажання знайти особу, яку б у цьому можна було звинуватити. Це була одна ціль, іншої не було. Бо у 2015 році колишній Патріарх Філарет спільно з єпископами УПЦ КП вели розмови про об’єднання, але насправді бажали здійснити приєднання (УАПЦ до УПЦ КП — прим. ред.).

— Поглинення?

— Так. І ще був сфабрикований лист, що я начебто просив Московський Патріархат взяти до свого складу РПЦ. Через цей лист я зараз суджуся в Солом’янському суді із колишньою помічницею покійного предстоятеля УАПЦ митрополита Мефодія (Наталя Шевчук, яка оприлюднила лист – прим. ред.) І я зрозумів, що якщо я не встою, УАПЦ не встоїть, хоч в меншості, але в надії на опору Вселенської Патріархії, то Філарет нас підпорядкує, і я переконаний, що тоді наприкінці 2018 року нічого б не сталося.

Ви мали бути всі свідками, як він сказав: я маю бути патріархом, тільки патріарший устрій, тільки патріархія, а інше – ні. І я відчув, що він буде різними способами намагатися не ліквідувати УПЦ КП, маючи на меті зберегти її як юридичну особу у власних цілях. Тому я бажав, щоб ліквідували обидві патріархії разом.

Про підтримку автокефалії з боку іноземних дипломатів

Митрополит Макарій (Малетич)

— Відомо, що релігійне питання не буває без політики, воно перетинається тим чи іншим чином з політикою. І Російська Православна Церква дуже активно звинувачувала Патріарха Варфоломія в тому, що він агент Держдепу, що він залежить від США і таке інше. В одному з інтерв’ю Ви казали, що до нашої автокефальної справи долучились дипломати з США, Великобританії, Франції, Німеччини. Однак Ваші слова в РПЦ, у російських медіа, перекрутили, і подали, що начебто без американців, без європейців взагалі б не було нашої автокефалії, і вона є їхнім проектом. Що Ви тоді мали на увазі в тому інтерв’ю?

— Було вилито багато бруду на Його Всесвятість Патріарха Варфоломія і Священний Синод. Це відомо не тільки в Україні, а й в усьому світі. Мені було радісно і приємно, що дипломати великих держав світу цікавилися не тільки політичними подіями в Україні, які відбувались, застосовували і застосовують санкції щодо Росії, а і цікавились духовним життям побожного віруючого українського народу.

— Тобто, вони в своїй роботі враховували і релігійний фактор?

— Так. Їм було цікаво почути від мене, як предстоятеля колишньої УАПЦ, мою думку. Чи готові ми отримати Томос і визнання від Вселенського православ'я? Чи готові об'єднатися? Я їм відповів, що ми до цього готові. Це не тільки моя думка. Ми багато разів збирались і розмовляли з єпископами та священнослужителями.

Однак, ні про який вплив провідних держав на рішення Його Всесвятості не йдеться. Це є нісенітниця, яку намагається поширити на увесь світ російська пропаганда. В розмові з дипломатами жодного слова про будь-які намагання вплинути на Патріарха Варфоломія я не чув.

— Але без бажання народу, без волі Божої що б дипломати не робили, воно би не сталося.

— Так. Чому Патріарх Вселенський пішов на це? Це було бажання українських віруючих. Чому я 10 років поминав Вселенського Патріарха?

— Тобто, це прагнення зріло вже давно?

— Я пішов назустріч. Священники і люди того бажали. В одній тільки Львівській єпархії було 370 парафій. А ще є Рівненська, Волинська, Таврійська єпархії. До речі, в останній, за 60 кілометрів від анексованого Криму, у місті Каланчак знаходиться наша громада, де поминали Вселенського Патріарха Варфоломія.

— Тобто дипломатам просто потрібно було зрозуміти, що це не маргінальний проект, який привнесе нестабільну ситуацію? Що це є запит знизу?

— Вони хотіли переконатися, чи ми прагнемо цього? Чи це нам потрібно? Чи це не державні чиновники роблять якійсь проект?

— І вони зрозуміли, що це не політичний проект влади?

— Вони бачили нашу щирість, іноді навіть зі сльозами на очах, і вони зрозуміли, що нам це потрібно і ми того справді прагнемо.

Про хіротонії єпископату УАПЦ

Митрополит Макарій (Малетич)

— Але ж і російські дипломати регулярно їздили по помісних Церквах, казали, що не можна давати Томос, і всіляко перешкоджали автокефалії. Вони ж були присутні на Синоді Елладської Церкви, чим втручались у внутрішні справи помісної Церкви, і про це ж вони мовчать.

— Вони дійсно втручались.

Я маю одного цікавого листа, про який вам розкажу. Ще з 1993 р. один з львівських єпископів працював на те, щоби Галичину зробити окремою митрополією. Галицькою митрополією...

— Московського патріархату?

— Так.

— Тобто вони розробляли цей проект абсолютно серйозно? Для них навіть не було проблем в хіротонії?

— У 2011 р. вони активно намагалися провернути одну аферу. Деякі єпископи мені навіть пропонували йти під Москву. Але я їм сказав: «Самі йдіть! Подивимось скільки за вами підуть?». А вони відповіли: «Нас без тебе не беруть!» (сміється — прим. ред.).

— Тобто приймали і все, без ніяких умов чи пересвячень?

— Без пересвячень. А ще обіцяли, що всі російські парафії Галичини передадуть нам.

— Тобто попри те, що вони казали на публіку своїм вірним, що ви розкольники, що не благодатні, таємно писали, що визнають хіротонії?

— Так! Якщо буде потрібно, я опублікую цей лист.

— Просто ми прослідкували лінію хіротоній. Вас висвячував Патріарх Димитрій, владика Ігор (Ісіченко) та митрополит Мефодій, правильно?

— Так.

— Отже, владику Димитрія висвячував владика Петро (Петрусь). Його – Антоній (Масендич). І все сходиться до владик Іоанна (Боднарчука) і його брата Василя.

— Три лінії. Один напрям був від митрополита Іоанна (Боднарчука). Другий напрямок був від Патріарха Мстислава (Скрипника). Третій — від колишнього Патріарха Філарета через друге пересвячення УАПЦ. Полікарп (Пахолюк) висвячувався Патріархом Мстиславом та Антонієм (Фіалком).

— То навіть було би цікаво написати окремий матеріал про ось ці всі лінії хіротоній, бо існує багато спекуляцій. В першу чергу щодо Вікентія Чекаліна. Начебто він був висвячений на єпископа в катакомбній Церкві, і хіротонію здійснив дійсний на той час єпископ РПЦ, і єпископ катакомбний, який був у сопричасті з РПЦЗ. РПЦЗ пізніше визнали, тобто у них була апостольська спадкоємність, виходить, що і у Чекаліна вона є, а зрештою і архиєрейська хіротонія? Документально про це немає ні свідоцтва, ні грамоти про його висвячення. Він сам казав, що КДБ при обшуку забрало у нього документи про хіротонію.

— Відповідаючи на спекуляції, я хочу заявити, що єпископ Вікентій (Чекалін) не є головним духовним провідником УАПЦ, і ніколи ним не був. Так, він брав участь у деяких єпископських хіротоніях у 90-х рр., в якості третього єпископа. Є свідчення владики Василя (Боднарчука), що у його хіротонії брав участь архиєпископ Варлаам (Ільющенко), тоді керуючий Сімферопольською і Кримською єпархією, однак не розписався у документах. Є свідки, які засвідчили, що він був на богослужінні.

— Але ж відповідно до православного віровчення і двох достатньо, правда?

— Так, а Чекалін вже був третім. Особисто з ним я ніколи і не зустрічався, адже мене висвячували у 1996 р., і безпосередньо ми знайомі не були. А щодо моєї хіротонії, то я вже сказав: є три лінії.

— Повертаючись до питання, з якого ми почали. Тобто в РПЦ, плануючи утворити цю Галицьку митрополію, готові були Вас прийняти, і у них не було претензій до чистоти хіротоній?

— Ні! А значить, і у помісних Церков не має бути претензій щодо хіротоній. До речі, щодо помісних Церков, то я завжди виступав за порозуміння та налагодження зв'язків з ними. Я 15 років стримував УАПЦ та митрополита Мефодія від конфронтації з помісними Церквами. Я переконував його не утворювати парафій на території інших помісних Церков, тобто того, що Філарет робив.

Про Об'єднавчий Собор

Митрополит Макарій (Малетич). Фото з фейсбук-сторінки ПЦУ

— До речі, яке ваше ставлення до владики Філарета?

— Я вам розповім одну цікаву історію. 15 грудня, у Софії Київський Об'єднавчий Собор. УАПЦ все зробила дуже швидко, чекали Київський Патріархат. Три рази мене кликали до них. Коли я прийшов вже в третій раз, мене просили, щоби ми не висували (на пост предстоятеля ПЦУ – прим. ред.) кандидатуру екзарха владики Іларіона (Рудника), бо в нас була така думка. А Філарет виступив проти, мовляв, владика Іларіон не може бути, бо він не український єпископ. І Філарет мені каже: «Ідіть до своїх єпископів» (щоби вмовити їх не висувати кандидатуру владики Іларіона — прим. ред.). Мене тоді таке зло взяло, я йому кажу: «Люди три години мерзнуть на Софійському майдані! Ви маєте совість чи ні? Ну не можна так знущатися з людей! Люди три години мерзнуть, а ви тут за стіною сидите!», — це я йому сказав. А він далі своє: «Ідіть, визначіться з кандидатурою, тоді, може, підемо (розпочинати Об'єднавчий Собор — прим. ред.). Річ у тому, що ми всі з УАПЦ були в Софії вже о 10 годині, а Собор розпочався тільки о 14:10. От і порахуйте.

— Так, а хто Філарета дотиснув?

— Він не знайшов кандидатури, на яку можна було би повісити зрив Собору. Це для нього був удар.

— Там же в них був конфлікт з митрополитом Михаїлом.

— По-перше, я прийшов і переконав владику Михаїла зняти кандидатуру. Після того у моїй присутності він сказав, що у першому турі не зніматиме, а у другому зніме. По-друге, я мав дати гарантію Філарету, що всі єпископи УАПЦ голосуватимуть за владику Епіфанія. Навіть хотіли вже бюлетені нести, але коли я своїм єпископам сказав про вимогу гарантій, то вони розсміялися.

— Головний камінь спотикання був всім відомий?

— Всім і тоді все було відомо, але його треба було вмовляти.

— Але, якщо б його тоді відпустили піти з собору, Ви думаєте, що всі єпископи Київського Патріархату пішли б за ним?

— Ні, якби він це зробив, він би тут же програв. Так, були священники, які його підтримували. Владика Еммануїл та екзархи не знали, що робити. А один священник бігає, руками розмахує і питає: «Що всі від старця хочуть?». А йому: «Ти скажи, що цей старець від нас хоче?». Ось так воно було.

Джерело: risu.org.ua

uuba adv 2020

koledzh uuba 2020

vydavnyctvo copy

Публікації

  • 1
  • 2
  • 3
Уряд встановив штрафи за відсутність масок та проведення масових релігійних заходів

Уряд встановив штрафи за відсутність масок та проведення масових релігійних заходів

Уряд посилить контроль за дотриманням карантинних обмежень. Про це 25 червня 2020 року,  відкри...

Варфоломій заявив, що шокований заявами Ердогана про Святу Софію

Варфоломій заявив, що шокований заявами Ердогана про Святу Софію

Вселенський патріарх Варфоломій сказав, що шокований заявами президента Туреччини Реджепа Тайіпа Ердогана про&...

Митрополит Епіфаній відвідав у Борисполі відкриття першого в Україні пам’ятника авторові Національного Гімну Павлу Чубинському

Митрополит Епіфаній відвідав у Борисполі відкриття першого в Україні пам’ятника авторові Національного Гімну Павлу Чубинському

Блаженнійший Митрополит Київський і всієї України Епіфаній 26 червня 2020 року відвідав місто Бориспіль Київсь...

Зниклі з соборів Києва скарби знайшлися у фондах московського музею (фото)

Зниклі з соборів Києва скарби знайшлися у фондах московського музею (фото)

Це 57 дорогоцінних предметів – церковних речей з ризниць Софійського та Успенського соборів Києва, виготовлені...

ПЦУ прокоментувала справу проти Порошенка через «розпалювання міжрелігійної ворожнечі»

ПЦУ прокоментувала справу проти Порошенка через «розпалювання міжрелігійної ворожнечі»

У Київській митрополії Української православної церкви (ПЦУ) у п’ятницю поширили заяву після по...

Заборонені весілля, закриті садочки та ресторани: на Закарпатті посилюють карантин

Заборонені весілля, закриті садочки та ресторани: на Закарпатті посилюють карантин

Відповідне рішення прийняла обласна регіональна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайни...

Уряд скасовує ДПА для випускників, які не планують вступати до вишів

Уряд скасовує ДПА для випускників, які не планують вступати до вишів

Голова комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак заявив, що готуються відповідні зміни до за...

Про автокефалію для Української Церкви домовлялись у Стамбулі ще 100 років тому – генконсул

Про автокефалію для Української Церкви домовлялись у Стамбулі ще 100 років тому – генконсул

Століття тому у 1920 році дипломат і громадський діяч Володимир Мурський, працюючи у Стамбулі, активно спілкув...

МОН опублікувало Дорожню карту впровадження Державного стандарту базової освіти

МОН опублікувало Дорожню карту впровадження Державного стандарту базової освіти

Відповідно до нього, новий стандарт планують подати уряду на затвердження у серпні.

Проросійські ЗМІ запустили фейк про об’єднання ПЦУ і УГКЦ

Проросійські ЗМІ запустили фейк про об’єднання ПЦУ і УГКЦ

Промосковські пропагандисти нещодавно запустили по всіх своїх каналах фейкову інформацію про нібито об’єднання...

“Польща для поляків, Німеччина для німців, а Україна — для меншин?!” Відомий вчений звернувся із розгромною заявою до Зеленського

“Польща для поляків, Німеччина для німців, а Україна — для меншин?!” Відомий вчений звернувся із розгромною заявою до Зеленського

Професор, завідувач кафедри слов’янської філології і загального мовознавства Київського міжнародного унів...

Українська культура у протистоянні з російською агресією. Минуле і сьогодення

Українська культура у протистоянні з російською агресією. Минуле і сьогодення

У Донецькому університеті до окупації був музей Василя Стуса.

Відео дня